2 maart 2020 door Suzanne van der Aa

Coronavirus. Wat te doen met uw beleggingen?

Waarom (weer) een artikel over beleggingen in onze nieuwsbrief? Als u deze artikelen een beetje volgt, dan heeft u vast gemerkt dat ‘gedragscoaching’ de rode draad voert. De meeste slechte beleggingsresultaten worden namelijk veroorzaakt door verkeerde emotionele keuzes. Onze rol is daarom om klanten te coachen naar het halen van hun doel. En met name in onrustige tijden, privé maar dus ook bij onrust in de wereld, zorgen wij dat zij op het juiste pad blijven.

Klanten die hun beleggingen vergeten hebben de beste beleggingsresultaten
Dus. Het coronavirus. De beurs kunnen wij niet voorspellen, maar wij durven wél met 100% zekerheid te zeggen dat u over dit virus heeft gehoord. De impact op de Chinese economie is groot zoals u zult verwachten. Eind januari 2020 zorgde het virus ervoor dat de AEX met zo’n 2,5 procent zakte. Dit maakt veel beleggers onrustig. En wat doen beleggers die geen goede begeleiding hebben? Juist. Zij maken verkeerde keuzes. Ze verkopen hun aandelen op lage koersen. En trekt de markt weer aan? Dan kopen ze weer bij. Op hoge koersen. Hierdoor maken ze dus veel kosten en verliezen ze rendement.

Vermogensbeheerder Fidelity zag dit gedrag bij hun eigen klanten. In 2013 deden ze onderzoek naar de beleggingsprestaties van hun klanten. Wat bleek? Klanten die simpelweg waren vergeten dat ze een beleggingsrekening hadden (en heel crue.. overleden klanten), haalden betere beleggingsresultaten dan actieve beleggers. Een.. bijzondere constatering.

Ons advies
Belegt u? Vergeet het! Het deel van de ‘overleden klanten’ in het onderzoek van Fidelity was niet waar, maar de boodschap blijft nog steeds; oogjes dicht, snaveltjes.. naja.. toe.

Als adviseur vliegen de statistieken ons nu om de oren. Vergelijkingen met de uitbraak van SARS of Ebola. Wat was de impact van het virus? Hoe herstelde de economieën zich toen? Enzovoorts, enzovoorts.

Hebben we iets aan die informatie? Nee. U belegt voor de lange termijn en u heeft een duidelijk doel voor ogen. Houd dat doel vast en mijd ondertussen dit soort nieuws.

Heeft u hier vragen over? Of wilt u hierover in gesprek? Neem contact op.

 

« Terug naar nieuwsoverzicht

 
 
Zo regel je een betere ‘oude dag’
Geplaatst op 30 oktober 2020
 
Wijzigingen in jouw persoonlijke situatie of in die van je bedrijf?
Geplaatst op 14 oktober 2020

Meld me aan voor de nieuwsbrief