Directe schadeafhandeling

Per juli 2021 zijn verzekeraars gestart met het afhandelen van de materiële schade aan particuliere personenauto’s van hun eigen WA-verzekerde klanten. Het gaat om klanten waarbij de schade is veroorzaakt door een ander motorvoertuig, waarvan die bestuurder aansprakelijk is. Hierdoor kan deze vorm van schade sneller en eenvoudiger worden afgehandeld.

Bijna alle schade kun je melden bij je eigen, vertrouwde adviseur/verzekeraar. Dat geldt voor de inboedel- en opstalverzekering, maar ook bij de all risk dekking van de autoverzekering. Alleen bij de WA-dekking en bij de WA-beperkt casco dekking was dat niet zo, en moest je zelf of via je adviseur de tegenpartij aansprakelijk stellen. De verandering naar de Directe Schadeafhandeling heeft dan ook veel voordelen:

  • Schade wordt eenvoudiger en efficiënter, en dus sneller voor je afgehandeld; 
  • Je klopt gewoon aan bij je eigen adviseur/verzekeraar, en meldt je schade; 
  • Jij als klant of jouw adviseur hoeft niet meer zelf in gesprek te gaan met de aansprakelijke partij;
  • Verzekeraars en adviseurs komen dichter bij hun eigen klant te staan. Hierdoor kunnen zij werken aan een hogere klanttevredenheid en een sneller afhandelingsproces; 
  • Daarnaast kunnen verzekeraars en adviseurs de klant laten profiteren van dienstverlening die er al is voor eigen all risk verzekerden. Zo kunnen klanten hun voertuig via het netwerk van de verzekeraar laten herstellen, zodat ze verzekerd zijn van kwaliteit.  

Wanneer is Directe Schadeafhandeling van toepassing?

  • Bij een botsing van jouw personenauto, voor particulier gebruik, met een ander motorrijtuig;
  • Er sprake van materiële schade (geen letsel- en overlijdensschade);
  • Wanneer de bestuurder van het andere motorrijtuig geheel of gedeeltelijk aansprakelijk is voor de botsing, en deze aansprakelijkheid vast komt te staan;
  • Zowel jouw personenauto als het andere motorrijtuig moet een Nederlands kenteken hebben, geregistreerd bij RDW;
  • Er is sprake van een geldige WA-verzekering (niet geschorst, geen WAM-uitsluiting).

Vanaf 1 juli 2021 heb je als klant de keuze gebruik te maken van de Directe Schadeafhandeling (als de schade voldoet aan bovenvermelde voorwaarden) of zelf naar de aansprakelijke partij te stappen.

Deel dit artikel