Veilig thuiswerken

Sinds de corona-uitbraak werken veel mensen geheel of gedeeltelijk thuis. Hierdoor lopen werkgevers en hun medewerkers een groter risico om in handen te vallen van onzichtbare cybercriminelen. Niet alleen omdat zij de pandemie aangrijpen om op slinkse wijze inloggegevens, privégegevens of bedrijfsgegevens te stelen, maar ook omdat je niet in jouw vertrouwde kantooromgeving werkt.

Om cybercriminaliteit buiten de deur te houden, heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) vier tips:

1. werk in een beveiligde omgeving
2. bescherm gevoelige documenten
3. wees voorzichtig met het gebruik van (video)chatdiensten
4. let op phishingmails

Lees meer hierover op autoriteitpersoonsgegevens.nl en op de website van het Nationaal Cyber Security Centrum waar diverse aandachtspunten en richtlijnen ten aanzien van thuiswerken op een rij zijn gezet.

Meer thuiswerken betekent dat jij en jouw medewerkers laptops, kantoormeubilair en andere kantoormaterialen nu thuis gebruiken. Als werkgever blijf je verantwoordelijk voor deze spullen. Afhankelijk van de specifieke voorwaarden van de verzekeraar wordt schade vergoed op de inventarisverzekering.

Zeker weten of jouw zakelijke cyberverzekering en inventarisverzekering voldoende dekking bieden voor jouw specifieke situatie? Wij kijken het graag voor je na.

Deel dit artikel